För nuvarande hyresgäster

Vi önskar att du som kund hos oss ska trivas med din bostad eller lokal, och att du känner dig trygg och väl omhändertagen. Här nedan hittar du vår uthyrningspolicy och några tips som kan hjälpa dig som hyresgäst.

På undersidorna hittar ni även lite mer specifik information för våra olika områden. Har du några frågor? Tveka inte att kontakta oss, kontaktuppgifter hittar ni här intill.

  • I flerfamiljshus lever ni, på gott och ont, nära era grannar. Mellan kl 22.00 och 06.00 ska det vara lugnt i huset. Det innebär att ni ska undvika att göra saker som kan störa era grannar som att exempelvis lyssna på hög musik. Vissa störningar såsom barnskrik kan man dock som granne behöva acceptera. I det fall ni upplever att en granne stör, påtala detta för grannen. Om det inte hjälper ber vi er att kontakta oss.

  • Alla vill ha rent och snyggt runt sig och vi ber er därför att inte slänga skräp, cigarettfimpar eller papper i eller kring huset. Att ha ordning omkring sig skapar trivsel. Det finns papperskorgar att lägga skräpet i.

    Det är förbjudet att ställa möbler, kartonger och dylikt i källargångarna eller trapphusen. Om det görs kan det vara skäl för uppsägning

  • Det är inte tillåtet att röka i lägenheterna då det kommer att innebära en stor kostnad för dig som hyresgäst när lägenheten sedan behöver saneras. Det är heller inte tillåtet att röka inom 15 meter från entréerna eller i gemensamma utrymmen såsom tvättstuga, trappuppgångar eller källargångar.

    Om ni röker på gårdsplanen så se till att fimparna hamnar i en askkopp. Om ni röker på er balkong ber vi er att ta hänsyn till era grannar så att de ej får rök in i sina lägenheter.

  • På de flesta fastigheterna finns det kärl för sopsortering. Det är viktigt att ni sorterar soporna rätt och lägger dem i avsedda kärl.

    Titta på https://www.eem.se/privat/atervinning/sorteringsguiden/ om ni är osäkra på hur ni ska sortera

  • På fastigheten Oxeln 1 har vi ett digitalt bokningssystem där ni bokar tid med en personlig tagg. På Sågaren 8, Skeppsgossen 3 och Skeppsgossen 6 bokas tvättid på infotavlan i entrén. På övriga fastigheter bokar ni tvättid genom att använda er bokningscylinder eller genom att skriva upp er på listan.

    Se till att städa av tvättstugan när er tvättid är slut så att ni lämnar tvättstugan i det skick ni själva vill finna den. I det fall tvättstugan inte är i ordning när ni lämnar den kan ni debiteras en städavgift.

    Kontakta vår fastighetsskötare eller husvärd om det är något problem när ni ska tvätta! Kontaktuppgifter hittar ni här

  • Utryckningsfordon som ambulans, brandbil, läkare måste ha direkt tillgång till trapphus, vägar och gårdsplan. Därför är det endast tillåtet att stanna fordon för tillfällig ur- och ilastning utanför trapphus, på vägar och gårdsplan. Parkering sker på parkeringsplatserna. Felparkerade bilar får parkeringsböter.

  • Uppsägningstid

    För bostäder gäller 3 månaders uppsägningstid och uppsägningen ska vara skriftlig med namnunderskrift. Om två står som hyresgäster på kontraktet måsta båda skriva under uppsägningen. Uppsägningen måste vara oss tillhanda före månadsskiftet om nästkommande månad skall kunna räknas in i uppsägningstiden.

    Protokoll

    Vi har som rutin att ta fram ett protokoll över lägenhetens skick vid inflyttning resp avflyttning för att kunna reglera ev skador utöver det normala slitaget.

    Checklista inför flytten

    8 dagar kvar

    När du flyttar ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket (https://skatteverket.se/flytta) så att du får rätt folkbokföringsadress. Gör din anmälan i förväg eller senast en vecka efter flytten. Skatteverket sprider din nya adress till samtliga myndigheter och även till många företag. Vill du ha eftersändning av din post får du beställa det hos Svensk adressändring (www.adressandring.se).

    7 dagar kvar

    Beställ flytt av telefonen.

    6 dagar kvar

    Gå igenom vind, källare, garage, förråd mm och sortera.

    5 dagar kvar

    Samla ihop alla småsaker av större värden som smycken, bankböcker, värdehandlingar mm. Dessa saker tar du med i ditt eget handbagage under flyttdagen.

    4 dagar kvar

    Ägna dagen åt att skriva och posta flyttkort till släkt och vänner.

    3 dagar kvar

    Packa kläder, böcker och annat som du inte behöver under den närmaste tiden.

    2 dagar kvar

    Gå igenom köksredskapen, packa porslin och glas (anlitar du flyttfirma så låt dem göra detta, i annat fall är de inte ansvariga om något går sönder). Rengör hyllor och skåp. Plocka ner gardiner.

    1 dag kvar

    Rulla ihop mattor. Samla in nycklar till gamla bostaden och se till att du har nyckel till den nya bostaden.

    Äntligen flyttdags!

    Så lämnar du bostaden välstädad!

  • Fastighetsjour

    Vid akuta ärenden (vattenläcka, elavbrott eller liknande) under vardagar efter kl 17 eller helger. Kontakta Securitas fastighetsjour på: 010-4705700.

    Störningsjour

    I det fall era grannar stör efter kl 22 och ni själva inte kan avhjälpa problemet. Kontakta Securitas störningsjour på: 010-4705700

  • Du hittar mer information här.

  • Vi erbjuder både e-faktura och autogiro. E-faktura anmäler ni enklast när ni gör en betalning till oss på er internetbank. Om ni vill anmäla er till autogiro så ber vi er att kontakta oss.